EZ Powersteering Info - De Kogge

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

EZ Powersteering Info

Voertuigen
                                       
Het originele stuurhuis wordt behouden en dus ook de standaard stuuroverbrenging. De mate van bekrachtiging is geheel verstelbaar en is snelheidsafhankelijk. Bij de inbouw wordt uitsluitend gebruik gemaakt van originele bevestigingspunten; er hoeft niets aan de auto gelast of geboord te worden, waardoor deze altijd teruggebracht kan worden naar zijn originele staat. Onder de motorkap is er geen enkele wijziging te zien, alles blijft origineel. De voordelen van een elektrisch systeem ten opzichte van een hydraulisch systeem zijn talrijk. De elektrische motor gebruikt alleen stroom wanneer er stuurbekrachtiging benodigd is terwijl de hydraulische pomp continu wordt aangedreven. Deze verbruikt gemiddeld 3 á 4 paardekrachten en veroorzaakt dus ook extra verbruik, zelfs bij rechtuit rijden.

Doordat het elektrische systeem werkelijk snelheidsafhankelijk is stuurt deze licht bij lage snelheid en zwaarder bij hoge snelheden. De mate van bekrachtiging is verstelbaar middels een potentiometer: iedereen kan het stuurgevoel afstellen zoals hij/zij dit zelf wil (bijvoorbeeld meer assistentie bij brede banden en/of sportstuur). Bij hydraulische systemen is er vaak weinig stuurgevoel en geen mogelijkheid om dit bij te stellen.

In het onwaarschijnlijke geval dat de elektrische motor een storing heeft zal de auto exact zo sturen als voorheen zonder stuurbekrachtiging. Bij uitval van de pomp van een hydraulisch systeem zal de auto zéér zwaar sturen.

De elektrische bekrachtiging werkt geheel geruisloos, kan niet lekken en is geheel onderhoudsvrij.

EZ Electric Power Steering gebruikt voor alle conversies elektrische stuurbekrachtigingsunits zoals toegepast in moderne auto's, voornamelijk geproduceerd door Koyo en NSK. Beiden zijn Japans fabrikaat. Het voordeel van deze units is dat er diverse veiligheidsfuncties zijn ingebouwd waardoor er gemakkelijk een TÜV-goedkeuring op te verkrijgen is. Bij een eventuele uitval van de elektronica stuurt de auto exact als voor de ombouw naar stuurbekrachtiging. Bovendien gebeurt dit zeer geleidelijk, zoals bij een oude buizenradio (na 1 à 2 seconden); hierdoor neemt de stuurbekrachtiging geleidelijk af en ontstaat er geen schrikreactie aan het stuur als de unit tijdens een bocht zou uitvallen. In het onwaarschijnlijke geval dat een elektromotor zou vastlopen is er een slipkoppeling in de overbrenging aanwezig die er voor zorgt dat de besturing nooit vast kan lopen.

EZ Electric Power Steering ontwikkelt voor elk type auto een metalen montageframe. Bij het prototype wordt dit frame met de hand gebogen, geboord en gelast (alleen het frame, niet de auto!) waarna het definitieve ontwerp middels een CAD-tekening op de computer wordt geplaatst. Daarna wordt het frame lasergesneden en in de juiste hoeken gezet. Het uiteindelijke frame heeft dan diverse stelmogelijkheden om de grote toleranties bij klassieke auto's op te vangen.

De input- en outputassen hebben aan de uiteinden de originele uitwendige splineverbindingen waardoor het originele stuur en stuurhuis gebruikt kunnen worden. De andere kant van de assen hebben inwendige splines die aansluiten op de stuurbekrachtigingsunit. Hierdoor is ten alle tijden een betrouwbare bevestiging gewaarborgd.

De ECU (Electronic Control Unit) en de torsiesensor, die de mate van bekrachtiging regelen, worden door ons aangepast zodat deze perfect passen bij het stuurkarakter waarvoor wij de set ontwikkelen. De moderne ECU's werken met CAN (Controller Area Network)-bus datasignalen die in een klassieke auto niet aanwezig zijn. Hiervoor heeft EZ Electric Power Steering een interface ontwikkeld die het motortoerental, snelheidssignaal en stuurhoek van de CANbus nabootst en daarmee de ECU aanstuurt. Het snelheidsignaal kan kunstmatig, via GPS of middels een snelheidsadapter op de kilometerteller gerealiseerd worden.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu